Direktlänk till inlägg 15 april 2008

Äntligen händer nånting!!

Av Xaramia - 15 april 2008 15:04



Har ju LÄNGE tyckt att sonen som går i 6an har det extra kämpigt i skolan,en utredning är gjord som visar att han är mycket ojämn i sin inlärning.Jag misstänker ev dyslexi,ADD(eller adhd fast hypoaktiv som nån förklarade) och kanske lite Aspergerdrag....skolan nonchalerar och tycker vi ska avvakta...han går i liten grupp i vissa ämnen,i DE ämnena och i praktiska(slöjd,bild) går det bra,han är duktig,jobbar långsamt visserligen men är mycket noggrann.


Med förståelse,bra och tydliga lärare och rätt hjälp hade ingen utredning behövts anser jag,men denna klass är inte lugn,lärarna tror sonen är "lat" och tycker han ska sluta sitta och "drömma".......


Tänk om han helt enkelt inte KAN det ?! Han kanske måste ha nån som motiverar honom,förklarar så han förstår,visar praktiskt vad han ska använda sina kunskaper till....??Nån som förstår att han inte medvetet sitter och inte börjar arbeta,nån som kan ....puscha på... honom lite .

Nån som kan stärka honom och självförtroendet istället för precis tvärtom..


Sonen har tyvärr bytit lärare väldigt många gånger sen han började skolan,så såfort nån lärt känna honom och förstå hur han är har han fått en ny lärare som tycker vi ska avvakta,det gör ju inte direkt att han kommer ikapp sina klasskompisar.

Avvaktat har vi f-n gjort i hur många år som helst,det går INTE åt rätt håll,tvärtom!!!!!!

Klassen är tyvärr mycket stökig och han har svårt att koncentrera sig och "komma igång",saknar själva startknappen....han behöver hjälp med det och nån somkollar av hur det går efter en stund,som påminner honom liksom och det har jag pratat med hans lärare om i flera år....ändå händer inget anser jag.Med en del andra problem,mitt dåliga mående efter "missfallet",tjafset med barnens pappa och utanförsskap i skolan kan man inte kräva att han ska kunna koncentrera sig på lektionerna och än mindre när han dessutom HAR inlärningssvårigheter,det har redan spec pedagogen konstaterat......

Ringde BUP för rådgivning hur jag skulle göra,skolan verkar inte ta detta på allvar.....fick namnet på nån i nåt team som kunde hjälpa mig men först skulle jag prata med spec pedagogen som gjort en pedagogisk bedömning på min son.

Hon ringde mig i morse,vi hade ett BRA samtal!  Kändes så skönt att hon o jag tänker lika.....finns ingen anledning att avvakta längre,pojken har problem och bör utredas,framförallt för sin egen skull och för att de "vanliga" lärarna ska förtstå hans problem och inte tro att det bara handlar om "lathet"...då kanske de kan hjälpa honom att komma igång,förklara så han förstår och låta honom jobba i egen takt i lugn o ro,då funkar han jättebra

ÄNTLIGEN händer nånting!!


Såg även att polisen var på skolan idag,jag anmälde ju att sonens jacka blivit förstörd i skolan för drygt en vecka sen.Kanske börjar skolan reagera på hur det verkligen är bland eleverna på skolan och agerar.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xaramia - 21 november 2008 11:29

men har en ny..... http://calleskula.bloggagratis.se/   Välkommen!!   Det är svårt att göra rätt Om du säger till mig "Hur mår du?"med sympati och medkänsla i din röst,så svarar jag "Jag mår bra",därför att prata om min förlust med dig idagär alltfö...

Av Xaramia - 8 oktober 2008 12:05

inte så mycket men ett litet blev det iallafall. Calle är otroligt svårflörtad oftast och jag är alltid för sen med kameran för att leendena ska fastna ...

Av Xaramia - 8 oktober 2008 12:03

Calle 2 mån gillar inte liggvagnen och har snart vuxit ur insatsen så nu är vagnen omgjord så han kan halvsitta litegrann istället...

Av Xaramia - 8 oktober 2008 11:59

Hela långpannan full med fiskgratäng blev det igår.   Pangasiusfiléer på en bädd av purjolök,röd lök,lite fiskbuljong o kryddat med salt och citronpeppar. Hemgjort potatismos runt omkring och sen sås gjord på färdig "Fisksås" på påse+ creme fraiche o...

Av Xaramia - 30 september 2008 15:27

som attan är Calle.Var nyss till BVC och träffa doktorn.Allt bra,stark för sin ålder(8 veckor) och kurvan stadigt uppåt.Väger nu 6410 g och är 58,5 cm lång(3890 g och 50 cm lång vid födseln)De fråga om jag amma o jag var beredd på värsta "försöka öve...

Ovido - Quiz & Flashcards